Eerste echt langlauftocht! - Reisverslag uit Lofthus, Noorwegen van Amber - WaarBenJij.nu Eerste echt langlauftocht! - Reisverslag uit Lofthus, Noorwegen van Amber - WaarBenJij.nu

Eerste echt langlauftocht!

Blijf op de hoogte en volg Amber

13 Januari 2013 | Noorwegen, Lofthus

Hallo allemaal!

Inmiddels ben ik al weer anderhalve week terug in Noorwegen na een hele gezellige kerstvakantie in Nederland. Fijn om te merken dat ik de noorse taal niet vergeten ben na twee weken nederlands om mij heen te hebben gehoord. En nog gezelliger om al mijn noorse vrienden terug te zien! Na vier dagen acclimatiseren op school gingen we afgelopen maandag al gelijk op tocht met mijn friluftslivgroep. Het zou de eerste echte langlauftocht worden! Maandag ochtend vertrokken we om half 10 van school met een minibus met aanhangwagen. Iedereen had zijn rugzak gepakt en de langlaufski's van zolder gehaald. Na ongeveer anderhalf uur rijden waren we midden op de Hardangervidda gekomen en werd de bus aan de kant van de weg gezet. Vanaf daar zou het ongeveer 6 kilometer zijn naar een hut genaamd Kjeldebu. We moesten onze ski's insmeren met wax zodat we meer grip zouden hebben op de sneeuw. Toen iedereen zijn ski's had ondergebonden en zijn rugzak had omgedaan, waren we klaar om te gaan. Drie personen hadden ook nog een pulk achter zich. Een pulk is een soort grote slee die je achter je kan hangen. We hadden drie oranje pulken met ons zodat we extra plaats hadden voor gemeenschappelijke uitrusting zoals eten, sneewzagen etc. Daarnaast was het ook goed voor iedereen om een keer te proberen met een pulk achter zich, want dat voelt heel anders dan alleen met een rugzak op.

Aan het begin was ik een beetje nerveus om te langlaufen. Hoewel ik al best een aantal langlauftochten had gemaakt met mijn familie, vroeg ik me af of ik wel goed genoeg zou zijn in vergelijking met de anderen in mijn groep. Gelukkig ging het prima en was ik echt niet zo veel minder goed dan de anderen. Wel was de sneeuw heel ijzig en daarom was het lastig om goed control te hebben over je ski's. Ook was het gek om nu voor het eerst met een zware rugzak om te langlaufen. Halverwege hadden we een lunchpauze. Het is belangrijk om een lange pauze te nemen en dat je het dan niet te koud hebt. Daarom bouwden we eerst een grote sneeuwmuur die ons zou beschermen tegen de koude wind. We gebruikten sneeuwzagen en scheppen om grote blokken te maken, die we konden opstapelen tot een mooie stevige muur. Heerlijk om in de luwte van de wind een kop warme chocolademelk te drinken. Het begon net een beetje te sneeuwen toe we bij de hut aan kwamen. In de hut was het nog bijna kouder dan buiten, maar toen we de kachel goed aan kregen werd het toch wel behagelijk. We speelden kaartspelletjes en planden te tocht voor dinsdag. Het was heel gezellig om weer met mijn hele groep op tocht te zijn!

's Nachts had het wat gesneeuwt maar 's ochtends was het stralend weer. Perfect voor een goede skitocht. Door de verse sneeuw was het veel makkelijker en beter om te langlaufen en de lucht was strakblauw. We maakten een ronde van ongeveer 7 km en het landschap en uitzicht was echt helemaal super! Halverwege weer een uitgebreide pauze in de stralende zon. Weer bij de hut gekomen kregen we wat uitleg over lawinegevaren en groeven we elkaar in in de sneeuw. Gek om te merken dat er maar weinig sneeuw nodig is om een een verstikkend gevoel te geven. Vervolgens vermaakten we ons met het bouwen van een iglo en een sneeuwhol. De iglo kwam niet helemaal af maar het sneeuwhol wel. 's Nachts heb ik samen met Johanne in het sneeuwhol geslapen. Het is dan echt helemaal stil om je heen. Voordat we gingen slapen moesten we de hele ingang afsluiten met sneeuwblokken zodat er geen wind en sneeuw het hol in kon blazen. Het hol was groot genoeg zodat we ons geen zorgen hoefden te maken om zuurstoftekort. Daarnaast bevatte de sneeuw om ons heen ook heel veel zuurstof, dus dat ging allemaal prima. Na een lange nacht in het donker omgeven door sneeuw was het grappig om je weer uit het hol te graven. Woensdag gingen we weer terug naar de plaats waar we maandag waren afgezet. Halverwege hadden we nog een uur 'gespeeld' in de sneeuw. We oefende op het maken van bochten en gingen een helling af op maar één ski. Ook hadden we een schans gemaakt. Stunten met langlaufski's is echt een stuk moeilijker dan met gewone ski's, dus dat was grappig!

Het was echt een super tocht en we hadden geluk met het mooie weer! Ik verheug me op alle andere tochten die we zullen maken, want dit was pas de eerst van vele langlauftochten die nog komen. Morgen maken we een dagtocht en inmiddels is het hier echt ijskoud. Voor morgen zijn termperaturen van -25 voorspeld, dus we zullen ons goed moeten inpakken :) Ik het er zin in!

Heel veel liefs vanuit hier!!
Amber

ps. vergeet niet naar de foto's te kijken! :)

  • 13 Januari 2013 - 19:56

    Joost Van Hamel:

    Mooi verslag van alweer een nieuwe ervaring! Dat van die voldoende zuurstof snap ik niet helemaal maar ze (de leiding) weten er natuurlijk alles van. Liefs van Opa.

  • 13 Januari 2013 - 21:26

    Ineke Veldhuizen:

    Ha die Amber,

    Allereerst natuurlijk veel geluk en gezondheid voor 2013!!Wat masak jij toch een mooie dingen mee zeg. In zo'n sneeuwhut liggen lijkt mij een bijzondere ervaring. Min 25 Brr maar waarschijnlijk ben je zo langzamerhand wat meer gehard tegen de koude. In hoeverre verschilt skieen met langlaufen behalve dan de ski's?Jammer als ik geweten had dat je met kerst en oud en nieuw in Nederland was had ik Marieke toch even bij je langs laten komen. Anyway Henk en ik gaan op 29 januari de weissensee schaatsen Henk 200 km en ik 100 km en als het gaat 150 km . Druk aan het trainen dus. Je hoort het wel wat het geworden is.
    Liefs uit Maarsbergen

  • 13 Januari 2013 - 23:05

    Je Oma Marlies:

    Dit is weer geweldig. Net gisteren stond er een artikel in de NRC over langlaufen in Noord Zweden (met een pulkka, precies zoals jullie), en slapen in een "snoka" (sneeuwgrot in het Zweeds). Dat jij dat nu ook allemaal doet. Er staan ook een heleboel tips in maar die zullen jullie wel niet nodig hebben onder jullie deskundige leiding. Wat een ervaring. Ik zie deze dagen op de tv dat het steeds zulk mooi weer is in Zuid-Noorwegen. Dat moet het extra mooi maken, in de sneeuw. Heel veel groeten, veel plezier verder.
    Oma.
    In Nederland gaat misschien deze week geschaatst worden!

  • 14 Januari 2013 - 11:01

    Oma Marlies (vervolg):

    O ja, en wat een leuke foto's. Wat een verlatenheid. En dan met de zon op de sneeuw. Geweldig. Waar staat H5 boven het sneeuwhol voor?
    Oma.

  • 14 Januari 2013 - 11:35

    Belise:

    Wow...dat ziet er avontuurlijk uit. Mooie foto's en mooi licht. Het begint in Nederland ook een beetje te vriezen, dus misschien kunnen wij binnenkort schaatsen.


  • 14 Januari 2013 - 17:31

    Papa:

    Hoi Amber, wat een heerlijk verhaal weer! Hadden wij natuurlijk al wat via skype gehoord maar zeer leuk voor je overige fans.

  • 14 Januari 2013 - 17:45

    Martin Broekhuisen:

    De beste wensen voor 2013, óók namens Carla. Als ik dit zo lees dan is de beste en goedkoopste manier om heel lang met vakantie te gaan in Noorwegen enige maanden in te schrijven voor dezelfde opleiding die jij volgt. Ik hoop dat er geen leeftijdslimiet is. Ik twijfel alleen of ik wel fit genoeg ben om te worden aangenomen. Groeten van je oude buurtjes.

  • 14 Januari 2013 - 19:38

    Menno En Jet:

    Tja lieve Amber -- daar kunnen wij niet tegen op, zoveel sneeuw. Maar wat betreft de kou benijden we je niet, verder wel heel erg want wat maak je toch een mooie tochten.

    Jet kreeg al claustrofobie toen ze las over het sneeuwhol, laat staan toen ze foto's zag. Dat je dat durft. Je studentenkamer in NL zal trouwens wel minder riant zijn, maar hopelijk wel wel warmer.

    Zie je op de tochten ook wild of vogels? Of zijn die allemaal met de noorderzon vertrokken?

    Hou ons op de hoogte van de volgende tocht, we genieten van je verhalen en foto's!

  • 23 Januari 2013 - 16:30

    Gerda En Pieter:

    Lieve Amber, wat weer een geweldige ervaring, en dan ben je nog maar net weer in Noorwegen! Het is hier in Nederland ook wit en koud. Vandaag, 23 januari is de gevoelstemperatuur in mijn beleving wel min 15, en je weet ik ben van de zon, dus voor mij hoeft het niet zo nodig. Op het land een prachtig gezicht, maar in en om de stad veel ongemak. Wat heb je ook weer mooie plaatjes meegestuurd,een feest om naar te kijken.
    Geniet van alles om je heen, dan genieten wij met je mee.

    Heel veel plezier en we kijken nu al uit naar je volgende verslag,

    liefs van Gerda en Pieter

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Amber

Welkom op mijn profiel! Om jullie op de hoogte te houden van mijn avonturen in Noorwegen.....

Actief sinds 16 Aug. 2012
Verslag gelezen: 1632
Totaal aantal bezoekers 18433

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2012 - 18 Mei 2013

Naar school in Lofthus, Noorwegen!

Landen bezocht: