Hedlo tocht - Reisverslag uit Lofthus, Noorwegen van Amber - WaarBenJij.nu Hedlo tocht - Reisverslag uit Lofthus, Noorwegen van Amber - WaarBenJij.nu

Hedlo tocht

Blijf op de hoogte en volg Amber

13 September 2012 | Noorwegen, Lofthus

Hallo Nederlanders!! :)

Jaja, ik heb inmiddels ook mijn tweede tocht weer gehad! We zijn met de hele school naar de berghut Hedlo gelopen. In eerste instantie had ik niet zo'n zin in de tocht. De weersvoorspellingen waren heel slecht en we waren nog maar net terug van de tocht daarvoor. Maar eigenlijk was het vanaf de eerste dag al weer helemaal super!
Met twee bussen reden we op woensdag naar Eidfjord, iets ten noorden van Lofthus, en daar gingen we naar een klein museum over Hardangervidda. We zagen een spectaculaire film over een helikoptervlucht over de hoogvlaktes. Vervolgens gingen we vanuit Eidfjord in twee groepen naar boven, de hardangervidda op. Twee minibusjes brachten ons via een slingerweg naar boven en daar begon de wandeling naar Hedlo hytta. Tijdens de tocht van ongeveer 3 uur hebben we regen, natte sneeuw maar gelukkig ook zon gehad. Hedlo hytta is een vrij grote hut met een eetzaal, een woonkamer en meerdere slaapkamers. Bijna iedereen sliep dan ook in de hut. Alleen Friluftsliv en Jacht sliepen buiten. Wij in onze kleine tentjes en de jachtgroep in een grote Lavvo (een soort indianen tipi). In de hut was het altijd gezellig en warm, er was maar net genoeg plaats voor zo veel mensen. We aten in twee groepen en het was leuk om met de hele school op een andere plaats te zijn. Je leert toch weer meer mensen kennen die je daarvoor nog niet gesproken had.

Toen de we volgende nacht wakker werden na een nacht met veel regen, kwamen we er achter dat het op de bergtoppen om ons heen gesneeuwt had. De eerste sneeuw van het jaar!!! Dat voelt wel een beetje raar als het nog maar de eerste week van september is...
Deze echte eerste dag ging iedereen op tocht. Er waren drie verschillende tochten, een vistocht, een tocht naar een bergtop en een kortere tocht. Ik ging met een groep de Berakupen op, een hoge berg iets achter de hut vanwaar je heel mooi uitzicht kan hebben. Hoe hoger we kwamen, hoe meer sneeuw er was. En ja, natuurlijk werden er ook sneeuwballen gegooid :) Toen we bijna bij de top waren begon het plotseling helemaal dicht te trekken..... en weg was het uitzicht! Het begon weer te sneeuwen.. Nou ja, sneeuw is altijd nog beter dan regen en eigenlijk vond ik het wel grappig om door de sneeuw te lopen. (aan het eind van de winter ben ik het vast helemaal zat, maar de eerste sneeuw is altijd leuk!)
Eenmaal terug in de hut kregen we warme chocolade melk. Zoooo lekker, vooral na een lange tocht buiten!!

Op vrijdag deden we vooral veel gekke spelletjes met de hele school. We kregen de opdracht om per groep een lied te verzinnen over de Hedlo tocht en er werd een kampvuur gemaakt. Een gezellige laatste dag!
Zaterdag werd alles schoongemaakt en rugzakken in gepakt. Hoewel bijna iedereen dezelfde weg terug zou nemen begon voor ons, friluftsliv en sport, de tocht nu pas echt. Vanaf Hedlo hytta zouden we de hardangervidda oversteken om dan op dinsdag bij school aan te komen. Zaterdag hebben we een grote afstand afgelegd om ons kamp op te slaan in de buurt van Harteigen (de hoedvormige berg die ook op mijn foto's te zien is). De volgende dag hebben we alle tenten weer ingepakt en gingen we op weg naar de voet van Harteigen. Daar aangekomen was het mistig en de top was niet te zien. Daarom werd besloten om een uur te wachten in de hoop dat het weer zou opklaren. Na een uur met warme chocolademelk op een beschutte plek was het inderdaad helder geworden. De rugzakken lieten we achter toen we de klim naar boven maakten. De laatste 300 meter bestaat uit alleen maar steen en steile stukken, maar eenmaal boven hadden we prachtig uitzicht! Hardangervidda strekte zich onder ons uit en we konden twee gletsjers zien liggen. Het was echt super!
Vervolgens gingen we als twee aparte groepen verder met de tocht. De sport groep zou de toeristenroute nemen en wij, friluftsliv, zouden een andere route nemen. De dagen bestonden uit lange afstanden lopen, tent opzetten, koken, eten, slapen en de volgende dag weer.. Het was vermoeiend maar de sfeer was erg leuk en het was gezellig om zo op tocht te zijn! De laatste dag hadden we alleen veel regen dus het was ook wel heerlijk om op dinsdag weer op school aan te komen, alle natte spullen in een hoek te gooien en een warme douche te nemen!

De sneeuw op hardangervidda was op vrijdag alweer gesmolten, dus we hebben niet echt meer door de sneeuw gelopen. Toch is het hier in Noorwegen al echt herfst geworden. De meeste bomen beginnen al te verkleuren en de temperatuur komt niet snel meer boven de 12 graden. Gisteren hebben we weer veel regen gehad en hoger in de bergen was dat sneeuw. De berg aan de andere kant van het fjord is vanaf nu vanboven wit. Het is dus wel raar om te horen dat het in Nederland ver in de 20 graden was afgelopen weekend! Geniet er maar van :)

Ik schrijf jullie weer gauw!!

Amber


  • 13 September 2012 - 20:07

    Jet En Menno:

    Dat was me het tochtje wel! Wat ga je daar doen als het echt winters is? Leuk dat je ons laat meegenieten, zeker omdat wij dat dan vanuit een lekkere luie stoel doen :-)

    Geniet van het volgende avontuur en veel lieve groeten vanuit Stuttgart, waar het 's nachts ook al wel kouder wordt, maar nog geen sneeuw.

    Jet en Menno

  • 13 September 2012 - 20:18

    Lia:

    Hoi Amber,

    Wat een tochten maak je.... Leuk om zo met de hele school op te trekken en elkaar te leren kennen. Je zal idd wel total loss zijn na zo'n tocht, heerlijk als dan alles van je af kunt gooien en een lekker warme douche kan nemen...mmmm genieten ;-)
    Dat begint in het noorden al vroeg met sneeuw, zeg! Ik moet er nog even niet aan denken...bbrrr, hier hebben we idd nog lekker nazomer weer gehad.

    Veel plezier en op naar je volgende avontuur...ik kijk er naar uit om je volgende verhaal te lezen.

    Dikke kus, Lia en de rest

  • 14 September 2012 - 08:17

    Frouke:

    Blij te lezen dat je het zo naar je zin hebt, gek inderdaad dat je al in de sneeuw zit terwijl wij nog in een shirt rondlopen. Mooie foto's, zo krijgen we een goed beeld van waar en hoe je de dagen doorbrengt. Heel veel plezier en geniet ervan groetjes en knuffels van ons allemaal.

  • 14 September 2012 - 09:25

    Monika:

    prachtige foto s !!!!!!!!!!!

  • 14 September 2012 - 14:07

    Gerda En Pieter:

    Kjaere Amber, hyggelig a vaere sammen med dere horen. Hoop dat ik dit goed vertaald heb uit het
    Nederlands. Vreemd voor ons om te lezen dat je de sneeuw al hebt gezien, zover zijn we hier nog niet.
    Wat weer een geweldige onderneming, en wat zul jij na zoveel lopen enorme sterke benen krijgen!
    Ik hoorde van mama dat je eind sepetmber al weer een weekje naar Nederland komt. We gaan elkaar dan vast spreken. Mooie foto's ook weer bij dit verslag, je laat ons echt meegenieten, en dat vinden wij
    erg fijn! Mye kjaerlighet og et stort kyss fra oss allebei. ( ik doe m'n best).

    xxx Gerda en Pieter

  • 14 September 2012 - 17:33

    Martin Broekhuisen:

    Soms haal ik herinneringen op aan mijn diensttijd, hoe ik werd "afgeknepen" als rekruut tijdens de basisvorming. Het was winter en het kwam voor dat wij overnachtten in de bossen rondom de kazerne in Vught. Er viel sneeuw en het vroor, wat een ellende!
    En nu lees ik hoe jij, een meisje, met veel plezier de elementen trotseert op de barre hoogvlaktes in Noorwegen.
    Wat een wereld van verschil, mijn militaire pet neem ik diep af!

    groeten , Martin

  • 19 September 2012 - 21:53

    Francesca Van Hamel:

    Hoi Amber,
    Nog even reageren vóór jij naar Nederland kom en vóór ik a.s.Vrijdag naar het chalet vertrek voor twee weken.
    Wat een stoere excursies maak jij mee ! Heeft ook wel iets van een extra lange sportieve vacantie. Goed ook voor je engels en noors.
    Mijn laatste (mini!)excursie was in het Vondelpark: aan de hand van een boekje bomen bekijken. We kwamen ook de Amberboom tegen!
    Sonja zit nog steeds in San Francisco, tot Dinsdag volgende week. Af en toe skypen we met elkaar, want ik heb pas een I-Pad gekocht! Die neem ik mee naar Chernex.
    Nou ik laat het hierbij, nog een fijne vacantie in Nederland toegewenst en daarna nog meer mooie excursies in Noorwegen! Ben benieuwd wat jullie daar verder doen als het echt winter wordt en er veel sneeuw ligt!
    Liefs van Francesca

  • 08 November 2012 - 17:16

    Merlijn:

    Amber Amber Amber toch!
    Jij weet wel hoe jij je aanhang in Nederland jaloers krijgt :)
    Natuurlijk super om je verhalen te horen en lezen (ik wist eigenlijk niet eens dat jij zo'n leuke schrijver bent...) en eigenlijk ook best grappig om andermans reacties te lezen.
    Ik heb ontzettend veel zin in de kerstvakantie!
    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Amber

Welkom op mijn profiel! Om jullie op de hoogte te houden van mijn avonturen in Noorwegen.....

Actief sinds 16 Aug. 2012
Verslag gelezen: 814
Totaal aantal bezoekers 18438

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2012 - 18 Mei 2013

Naar school in Lofthus, Noorwegen!

Landen bezocht: