5 kleine tentjes op de Hardangervidda - Reisverslag uit Lofthus, Noorwegen van Amber - WaarBenJij.nu 5 kleine tentjes op de Hardangervidda - Reisverslag uit Lofthus, Noorwegen van Amber - WaarBenJij.nu

5 kleine tentjes op de Hardangervidda

Blijf op de hoogte en volg Amber

02 September 2012 | Noorwegen, Lofthus

Het is nu zondag en ik ben alweer helemaal gewend aan de luxe om in een zacht bed te slapen! Vrijdag middag waren we teruggekomen van de eerste tocht over de Hardangervidda. Jullie willen vast weten hoe het is geweest dus ik zal bij het begin beginnen.

Maandagochtend gingen we na het ontbijt met de hele friluftsliv groep naar ons lokaal. Er moesten nog wat voorbereidingen getroffen worden voordat we konden vertrekken. Hoewel iedereen zijn rugzak de avond van tevoren al had gepakt moesten er nog veel meer gemeenschappelijke dingen mee. Grote plastic zeilen, touw, zagen, bijlen, pannen en natuurlijk voedsel.

Per tentgroep hadden we de week ervoor al een lijst gemaakt van al het eten dat we mee moesten nemen. Ik had een tent met drie personen: åsne, hågen en ik. Maar op maandagochtend bleek hågen ziek te zijn dus waren we nog maar met z'n tweeen. åsne en ik gingen naar de keuken om al het nodige voedsel te halen, dat was nog al wat! Pasta, rijst, brood, beleg, etc. Vervolgens moesten de laatste dingen gepakt worden en was iedereen klaar voor de tocht. Het was heerlijk weer en we hadden een strak blauwe lucht. Het uitzicht was super! Na zo'n vier uur onder weg te zijn geweest kwamen we op de plek van bestemming. We waren nog niet op de Hardangervidda en dus nog niet boven de boomgrens. Dat was ook de bedoeling want de eerste nacht zouden we in de openlucht doorbrengen. Een deel van de groep ging hout zagen, hakken en rapen zodat we een kampvuur aan konden leggen. De anderen (waaronder ik) maakten de overnachtingsplaatsen. We gebruikten de zeilen om een overkapping te maken waaronder we konden slapen, voor het geval het zou regenen. Vervolgens met z'n allen soep gemaakt en gegeten. We hebben de hele avond bij het warme kampvuur gezeten en de assistentsleraar ådne had zijn gitaar mee zodat we ook muziek hadden. Het was heel gezellig!

Toen het eenmaal pikkedonker was zochten we onze slaapzak op. Het heeft wel wat leuks om met zoveel mensen onder een afdak te slapen. Mijn donsen slaapzak voorkwam dat ik het koud had, ik had het zelfs snikheet! Die slaapzak is zelfs geschikt bij temperaturen van -20, vandaar... En midden in de nacht kwam de jonge hond van mijn leraar ongeveer op mijn slaapzak liggen. Wat een schatje is dat zeg!

We werden wakker en het regende! Het was troosteloos, grauw herfstweer. We ontbeten met brood én cake want David was jarig. Toen we allemaal in regenpakken gehuld en gepakt waren, gingen we op weg. We bereikten de Hardangervidda waar het alleen maar meer waaide en regende. Koud, bar en boos! Gelukkig bleef het niet zo de hele dag. Toen we de plaats bereikten waar we ons kamp zouden maken was het zelfs droog. De helft van de groep ging nog verder om de tenten en het kookgerei op te halen die we ergens gedropt hadden op de woensdag ervoor tijdens de tocht naar Nosi. De anderen probeerden wat te vissen en zochten voor vijf goede tentplaatsen.

Het opzetten van de tent ging moeizaam door de wind en we moesten alles goed vastzetten met stenen. Maar wat kan het heerlijk warm zijn in een tent! Droog en warm. Oda kwam bij åsne en mij in de tent want zij zat eerst in een tent voor 4 pers. Het was erg gezellig en na de pasta maaltijd dronken we warme chocolademelk :)
Op woensdag hadden we een relaxdag. Het enige wat moest gebeuren was vissen voor het avondeten. Ik had in totaal 6 vissen gevangen. Ze moesten schoongemaakt en gefilleerd worden voordat we ze konden bakken. Het was redelijk weer en we vermaakten ons wel. Met een paar mensen deden we buldring: klatteren maar dan zonder zekering en touwen. Je gaat niet veel hoger dan 3 meter zodat je zonder problemen naar benenden kan springen als het moeilijk wordt. Verder waren er veel bosbessen om te plukken, heerlijk!
Donderdag maakten we een tocht naar een top in de buurt. Van daaruit hadden we goed uitzicht over de Hardangervidda en Hårteigen, een opvallende berg in de vorm van een groot blok.
Terug bij de tent leerden åsne en Oda me twee noorse liedjes :) en we kletsten over vanalles en nogwat. Half in het noors, half in het engels. 's Avonds weer warme chocolademelk, want als je in de bergen bent is er niets zo belangrijk als chocola en warmte :)

Vrijdag ochtend hadden we de beste wekker ooit! Per Jørgen en ådne speelden gitaar en zongen bij de tenten. Dat is echt super om mee wakker te worden. Na het ontbijt moest alles weer gepakt worden en begon de terugtocht. Tot onze verrassing werd het een stralende dag en in de volle zon keerden we terug naar school. Daar wachte een heerlijke douche op ons :) Het was erg leuk om zo met de hele groep op tocht te zijn. Je leert elkaar beter kennen en het was erg gezellig.

De volgende tocht zit er al weer aan te komen! Woensdag gaan we met de hele school naar Hedlo, een hut op de Hardangervidda. We blijven daar drie dagen en dan gaat iedereen weer terug, behalve Friluftsliv en Sport. Wij trekken vier dagen over de Hardangervidda om weer bij school te komen. Hoe alles precies zal gaan weet ik nog niet, maar dat krijgen we morgen te horen. Ik ben benieuwt!

Ik denk niet dat ik daarvoor nog schrijf, dus waarschijnlijk tot over anderhalve week!

Liefs Amber
ps. Hieronder staan 4 foto's van de tocht!

• 02 September 2012 - 22:06

Frouke:

Leuke foto's, blij dat je het zo naar je zin hebt. Knuffels

• 03 September 2012 - 07:07

Marieke:

Haai!

Klinkt echt super! Je schrijft ook leuk trouwens ;). Die foto's maken het plaatje helemaal af. Het ziet er mooi uit. Geweldig dat je daar gewoon met je klas in rond loopt.

Liefs Marieke

• 03 September 2012 - 15:44

Aral Dijksman:

Zo, je maakt heel wat mee Amber. We missen je wel in het elftal.

Krijg je eigenlijk nog mail via ambersteen?

Sterkte en succes,
    aral

• 04 September 2012 - 11:01

Martin Broekhuisen:

Wat leuk Amber dat je het zo naar je zin hebt. Als ik je verhalen lees, zou ik zo wel mee willen, maar dan is het maar de vraag of het wel zo leuk blijft. In ieder geval, geniet er van!

Groeten en tot ziens,
    Martin

• 05 September 2012 - 15:27

Gerda En Pieter:

Hoi Amber, stoer zeg, die tocht die jullie gemaakt hebben, en maar weer op naar de volgende!
    We vinden het zo fijn dat je daar zo van geniet! En dan die leuke foto's erbij, die maken het beeld voor ons compleet, dank je wel! Wij zijn nog niet zo gewend aan het hollandse leven, maar dat zal wel weer komen.

veel liefs en een dikke knuffel van ons,
    Pieter en Gerda.

• 05 September 2012 - 16:35

Jet:

Lieve Amber,
    Dat was een geweldig boeiend verslag; leuk dat je er zo de tijd voor neemt om uitgebreid te schrijven én te illustreren wat je daar in het hoge noorden allemaal meemaakt. Stoere tocht trouwens om mee te beginnen. Wij doen het een stuk simpeler; straks na tafel lopen we als avondwandelingetje op onze nieuwe woonstek een bergje drie straten verderop op. Die is maar 343 m hoog en met heerlijk weer lijkt het in de verste verte totaal niet op jouw friluftslif!
    Liefs Jet

• 05 September 2012 - 17:36

Merlijn:

Wat ontzettend Noors klinkt dat al allemaal zeg! Vooral al die å - tjes maken het helemaal af :) Veel plezier! xxx