Aankomst in Lofthus - Reisverslag uit Lofthus, Noorwegen van Amber - WaarBenJij.nu Aankomst in Lofthus - Reisverslag uit Lofthus, Noorwegen van Amber - WaarBenJij.nu

Aankomst in Lofthus

Blijf op de hoogte en volg Amber

19 Augustus 2012 | Noorwegen, Lofthus

Gisteren ochtend om 6 uur op gestaan en met papa, mama en Merlijn naar Schiphol gereden. Na afscheid te hebben genomen stapten we op het vliegtuig af: Schiphol-Bergen, je bent er zo! Hoewel het een stralende dag zou worden in Nederland kwamen we aan in een bewolkt Bergen waar het elk moment kon gaan regenen. Vanaf Bergen namen we een bus naar een klein haventje. Van daar vertrok een voetgangersboot .naar Rosendalen. Verder hebben we nog twee bussen genomen; eerst naar Odda en vervolgens naar Lofthus. Hoe dichter we bij school kwamen hoe harder het begon te regenen. Wel was het erg leuk om een groepje bruinvissen te zien zwemmen in 'mijn' fjord! Ik wist helemaal niet dat ze er zouden zijn, dus dat was een verrassing :)

Met z'n tweeën kwamen we aan bij de school en werden ontvangen door de principal/het hoofd van de school. Hij liet ons mijn kamer zien: kamer 5, deze zomer nog verbouwd dus spiksplinter nieuw! Een minpuntje: het raam zit aan de achter kant dus ik kijk niet op het fjord maar omhoog naar de bergen (ook mooi hoor...).
Het schoolhoofd kon mij vertellen dat ik niet met een meisje van de richting paarden op een kamer zou komen, want die worden vaak bij elkaar gezet vanwege hun paardenlucht :P De stinkmeisjes samen dus!

Papa kreeg een andere kamer aan gewezen en toen alle spullen hun plek hadden gekregen (het paste allemaal prima in de kasten) liepen we naar het gjesteheim (gastenhuis) waar ze een thais buffet hadden, mmm.

De eerste nacht in mijn nieuwe kamertje was heerlijk, maar vandaag om 10 uur werd ik toch een beetje zenuwachtig. Auto na auto reed het school terrein op; vol spullen en Noorssprekende mensen. Nu leerde ik ook mijn kamergenoot kennen: Johanna. Een heel aardig meisje van dezelfde richting als ik, friluftsliv. Engels is voor haar geen probleem, maar zoals jullie wel begrijpen stelde ik mezelf natuurlijk voor in het Noors.

Nu zag ik ook mijn leraar voor het eerst en hij was op geen enkele manier zoals ik had verwacht: outdoor broek, bergschoenen, sportief. Maar het tegenovergestelde: streepjes pak mét stropdas, een snor zoals astrix&oblix en klein van stuk. HELP!
Gelukkig bleek het een heel aardige leraar te zijn :) grappig en vriendelijk. Dus dat komt vast goed.

Verder was er een maaltijd voor iedereen en daarna een opening met een speech en een paar liedjes. Ook werden we voorgesteld aan de mensen uit mijn groep. 11 meiden en 3 jongens, dat had ik niet verwacht, zo veel meiden, maar het lijkt me wel een leuke groep. Vervolgens vertrekken de ouders en papa, dus daar zit ik dan tussen alle Noren. Eindeloos noors hoor ik om mij heen en het meeste versta ik niet, gelukkig bestaat er engels :) 's Avonds eten we brood en doen we gekke spelletjes met de hele school; morrellenpitten zo ver mogelijk spugen, volksdansen in de gymzaal, op volgorde van geboortedatum staan, etc...

Jullie begrijpen het al, er gebeurt hier van alles! Dit was dan ook een lang verhaal. Natuurlijk laat ik het weten als er weer leuke dingen gebeuren! Maar dan wat korter, hoor!

Hilsen! xxxx Amber

  • 19 Augustus 2012 - 23:46

    Frouke Thamrin :

    Leuk verslag, lijkt me heel spannend allemaal.We blijven je volgen, veel plezier.groetjes xxxx ons allemaal.

  • 20 Augustus 2012 - 13:19

    Je Broertje :):

    Top Am
    Houd het maar altijd zo lang en uitgebreid want ik wil alles tot op detail weten.
    Lijkt super leuk en gaaf dat je direct bruinvissen hebt gezien!
    Ik spreek je wel op facebook of skype, dan hoor je ook mijn Belgies verhaal.

  • 20 Augustus 2012 - 13:45

    Jezus :):

    Wauw! Dat klinkt allemaal wel super! Ik ben het helemaal met Emiel eens hoor: lekker blijven typen. Ik hoop vooral dat je tussen alle bezigheden door ook nog een keer tijd hebt om te skypen, maar dat horen we dan wel... Klem fra Merlijn!

  • 20 Augustus 2012 - 14:40

    Carla B.:

    Lieve Amber,

    Erg leuk dat ik op deze manier je ""avonturen"" kan meebeleven. Wij hebben hier een heel erg warm weekend gehad. Ook vandaag is het nog warm, maar er is nu gelukkig een beetje wind.

    Groeten, Carla

  • 20 Augustus 2012 - 19:46

    Mirjam:

    Kjaere Amber,
    Dat kling allemaal super! Ik zou je graag even helemaal uithoren, maar ik wacht wel tot we skypen, als je daar tenminste de tijd voor vindt, want ik kan me voorstellen dat je wordt ondergedompeld in een geweldig groepsgebeuren. Veel pret en we horen wel van je. Klem fra mama

  • 20 Augustus 2012 - 21:56

    Marianne:

    Lieve Amber,
    Wat ontzettend spannend...alleen je gang naar Noorwegen klinkt al als outdoor...en die leraar! Wat een geweldige grap...ben benieuwd...misschien geeft hij wel alleen de theorie en moet jezelf uitvogelen hoe je in de praktijk daarmee te redden....of hij is alvast verkleed voor een Noors carnaval...Van mij mag je ook ellenlange lappen blijven tikken. We volgen je graag! Veel liefs ook van Noortje, Tienke en Ronald! Marianne

  • 21 Augustus 2012 - 09:24

    Lia:

    Hoi Amber,

    Wat leuk om je zo te volgen en je belevenissen te lezen (ik heb dit adres via FB)! Spannend allemaal, deze eerste dagen.....veel nieuwe indrukken, de taal, mede studenten, leraren....(strak in pak) HAHAHA. Ik heb net je paps even gesproken....jij gaat het er wel leuk hebben/krijgen ;-) Veel plezier en tot horens. Liefs, de buurtjes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Amber

Welkom op mijn profiel! Om jullie op de hoogte te houden van mijn avonturen in Noorwegen.....

Actief sinds 16 Aug. 2012
Verslag gelezen: 349
Totaal aantal bezoekers 18441

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2012 - 18 Mei 2013

Naar school in Lofthus, Noorwegen!

Landen bezocht: