De eerste week - Reisverslag uit Lofthus, Noorwegen van Amber - WaarBenJij.nu De eerste week - Reisverslag uit Lofthus, Noorwegen van Amber - WaarBenJij.nu

De eerste week

Blijf op de hoogte en volg Amber

24 Augustus 2012 | Noorwegen, Lofthus

De tijd vliegt hier voorbij, aangezien het nu al weer vrijdag is en de eerste week er al bijna op zit. Inmiddels heb ik al een aardig beeld gekregen van een normale schooldag hier in Lofthus. We ontbijten hier tussen 10 voor acht en 20 over acht met brood. Dan hebben we een soort ochtendbijeenkomst met de hele school om half negen. Er wordt gekeken of iedereen aanwezig is en er is een praatje (soms een verhaal) over een bepaald onderwerp. We krijgen wat specifieke informatie over de dag en vaak zingen we met z'n allen een lied uit het dikke liedjesboek. Na deze opening op maandag kregen we een hele hoop informatie over schoolregels, schoonmaken, corvee, etc. Om 11 uur is dan de tweede maaltijd van de dag: brood. Om 3 uur 's middags eten we hier warm en de laatste maaltijd van de dag is om half acht, weer brood. Zo veel brood op een dag! Gelukkig kan je soms ook bij het ontbijt cornflakes of muslie eten.

Zoals ik al zei: maandag hebben we gewoon heel veel informatie gekregen. Ook werden we rondgeleid over het schoolterrein en in de verschillende gebouwen. Het programma eindigt eigenlijk elke dag om 3 uur na het warme eten. Dan heb je gewoon vrije tijd. Maandag ben ik met een paar meiden (Ragna, Tine, Ingrid) naar de waterval in de buurt gelopen. nou ja... lopen... Ik kwam er gelijk achter dat de Noren een flink wandeltempo hebben, vooral als ze omhoog gaan! Niet dat het problemen op leverde hoor :)
's Avonds hadden we verschillende namenspelletjes in de gymzaal en was er een quiz.Om Noorse namen te kunnen onthouden moet je dus echt een goed stel hersens hebben, het is echt moeilijk; Barbro, Gunnar, Silje, etc

Op dinsdag hadden we onze eerste linjeochtend. Iedereen van Friluftsliv verzamelde in ons lokaal. Ook hier was het eerst een soort introductie, zodat iedereen elkaar beter leert kennen. 's Middags gingen we de tenten uit proberen en werden er tentgroepen gemaakt.
Toen iedereen weer vrije tijd had werd er volleybal gespeelt in de gymzaal. Dat was erg gezellig!

Woensdag zijn we met de hele school (70 man) op tocht gegaan. We gingen naar Nosi, een rots in de vorm van een neus. De school ligt maar iets boven het fjord, maar achter de school gaat de bergwand omhoog waar het uiteindelijk uitkomt bij de hardangervidda, de hoogvlakte. Nosi ligt net iets onder die rand en om er te komen moesten we 900 meter stijgen. Het was grappig om met zo veel mensen naar boven te lopen. Hoewel ieder n zijn eigen tempo gaat en er al snel verschillende groepjes ontstaan kom je toch steeds mensen van school tegen. In het begin was er nog best wat laaghangende bewolking maar toen we eenmaal Nosi bereikten was het uitzicht prachtig. Iedereen van de groep friluftsliv had ook nog een tent en kookgerei mee. Wij zijn nog door gelopen tot op Hardangervidda en hebben onze spullen daar ergens achtergelaten. Komende maandag zullen we namelijk een tocht gaan maken. We nemen dan een andere route en slapen de eerste nacht in de openlucht. Op dinsdag halen we de tenten en slaan een basiskamp op vanwaaruit we verschillende dingen zullen doen.
Een maal beneden gekomen van deze schooltocht was het tijd om te relaxen. Iedereen was moe van de tocht en de dagen ervoor, dus hebben we gewoon wat kaartspelletjes gedaan en geklest.

Gisteren kregen we weer veel informatie en hadden we de brandoefening. Ook moesten we een keuze maken uit de verschillende keuzevakken zoals gitaarspelen, schooting, sport, breien, een mes maken, klatring, etc. Ik weet al niet meer wat ik allemaal had gekozen maar het wordt vast leuk!

Vandaag (vrijdag) hebben we met de hele school een bustocht rond het fjord gemaakt. Van Lofthus gingen we naar Kinsarvik en daar namen we de boot naar de overkant. In Utne gingen we naar het Hardanger Folke Museum en daar werd van alles verteld over klederdracht, volksmuziek en we hebben twee hele oude huizen bekeken uit het jaar 1200.
Vervolgens reden we naar het zuiden en konden we de school aan de andere kant van het fjord zien liggen. Het was moooi weer en het uitzicht was super!
Toen we weer op school waren aangekomen begon de grote chaos: vrijdagmiddag is de schoonmaak middag! Alle kasten moesten worden afgenomen, vloeren gedweilt, prullenbakken geleegd... iedereen moest zijn kamer netjes krijgen want vanavond is er een controle en worden er cijfers gegeven (0-4). Natuurlijk is er rivaliteit tussen de drie verschillende gebouwen en willen wij de meeste punten halen, er staat immers een beloning tegenover. Verder zijn er nog de toiletten en douches op de gang en de woonkamer/keuken. Ik kan jullie vertellen dat een grote schoonmaak er gezellig een grappig is. Er staat muziek op, iedereen loopt door elkaar en botst tegen elkaar op... :) Zie je het al voor je?
In ieder geval wordt alles gecontroleerd op maandag en vrijdag en ik hoop dat wij na vandaag boven aan staan qua score :P

Maandag ga ik dus op tocht en kom op vrijdag weer terug. Maar voordat het zo ver is laat ik wel weer wat horen!!

Amber

  • 24 Augustus 2012 - 21:05

    Joost Van Hamel:

    Hallo lieverd,
    Klinkt allemaal heel leuk. Wel inspannend ook juist door de taal (nog).
    Zijn die Noorse jongeren erg anders dan in NL. Qua interesses, openheid,etc.?
    Hier in Chernex zijn we ongeveer gesmolten van de hitte want 32-33 graden. Bezochten de Aletschgletschervan de Rhone. Wel treurig te weten dat snel slinkt!
    Liiefs
    Opa Joost

  • 24 Augustus 2012 - 22:12

    Terrie:

    Wow, het klinkt echt super!! En je gaat er meteen al tegen aan maandag! Haha. Super leuk om je verhalen zo te horen. Geniet ervan. kus terrie

  • 25 Augustus 2012 - 00:40

    Jet:

    Ha die Amber, Je had op de Skype al aangekondigd dat er een nieuw verslag zou komen dus meteen aangelogd, na terugkomst van ons zeer gezellige bezoekje aan je ouders. En ja hoor, wat een prachtig verslag. En 900 meter stijgen! Daar ben ik zeer van onder de indruk en gelukkig dat het uitzicht uiteindelijk goed was, zeer verdiend! Stijgt je Noors ook tot zulke grote hoogte? Was ook leuk je kamer te zien via de Skype. Mijn eerste kamergenote tijdens mijn gap-year (in Oxford in de vorige eeuw uiteraard ) was een Noorse. Ze heeft voor mij toen zo'n dikke Noorse trui gebreid, erg nuttig want we hadden het heel koud op onze kamer in zo'n vochtig, kil Engels boarding house. We waren nl te krenterig om muntjes in ons kacheltje te stoppen. Dat geld besteedden we liever in de pub!
    Veel plezier op je tocht volgende week, we lezen wel hoe het was en misschien zet je er ook wat foto's van op je blog?
    Liefs Jet

  • 25 Augustus 2012 - 10:05

    Merlijn:

    Amber Amber toch, wat ben ik jaloers! :)
    Het klinkt allemaal heel erg geweldig en natuurlijk heb ik je via de skype al wel gesproken maar met zo'n blog krijg je toch nog wat andere dingen te horen; wat gaaf dat je eerste nacht in de open lucht wordt! Ik vind het jammer dat ik niet alles met je mee kan beleven, maar daarom moet jij er maar dubbel zo hard van genieten :)
    xxxx Merlijn

  • 25 Augustus 2012 - 14:35

    Lique:

    Haha leuk verslag weer! Best een strenge school volgens mij als ik het zo lees?(a) Wel echt leuke dingen die jullie doen. Ik heb al opgezocht waar ik aan skype kan komen, nu alleen nog downloaden..! Heel veel plezier nog :) Liefs Lique

  • 25 Augustus 2012 - 17:54

    Je Broertje:

    Ha die Am
    Vet cool, ik hoop dat je je vermaakt en dat het goed komt met je Noors.
    Veel plezier en ik spreek je maandag weer (toch?)
    Emiel

  • 26 Augustus 2012 - 15:06

    Marieke:

    Haai Amber!
    Ik kom net terug van Ameland en ben gelijk alle verslagen tot nu toe gaan lezen. Ik vind het zo stoer! Het klinkt echt heel leuk. Toffe keuze vakken ook :). Ik ben benieuwd hoe het Noors je af gaat. Enne doe die 4 keer per dag eten mij ook maar ;)
    Liefs Marieke (ook van de rest van de Veldhuisjes)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Amber

Welkom op mijn profiel! Om jullie op de hoogte te houden van mijn avonturen in Noorwegen.....

Actief sinds 16 Aug. 2012
Verslag gelezen: 302
Totaal aantal bezoekers 18439

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2012 - 18 Mei 2013

Naar school in Lofthus, Noorwegen!

Landen bezocht: